جستجو | سامانه اطلاعات کسب و کار ایران
جستجو | سامانه اطلاعات کسب و کار ایران

تسلا مدل Y معرفی شد؛ کراس‌اوور جذاب تسلا

عکسی که در بالا می‌بینید، متعلق به خودروی جدید تسلا یعنی تسلا مدل Y است. این خودرو جدیدترین محصول کراس‌اوور تسلا به حساب می‌آید که قرار است از سال آینده میلادی، شاهد عرضه رسمی این خودرو باشیم. این خودرو در بهترین حالت می‌تواند ۴۸۲ کیلومتر را با یک بار شارژ بپیماید؛ سه ردیف صندلی برای هفت نفر در این خودرو تعبیه شده و این خودرو می‌تواند در بهترین حالت، در مدت ۳.۵ ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد. این پنجمین خودروی تسلا زیر نظر ایلان ماسک خواهد بود که به خیابان‌ها می‌آید و همزمان این دومین تلاش تسلا برای ورود به بازار خودروهای الکتریکی ارزان قیمت است.

ایلان ماسک درباره این خودرو می‌گوید: «تسلا مدل Y قابلیت‌های یک خودرو SUV را دارد اما همزمان مثل یک خودروی اسپرت حرکت می‌کند»

مدل Long-Range از این خودرو که بیشترین مسافت با یک بار شارژ را طی می‌کند، با قیمت ۴۷ هزار دلار در پاییز سال ۲۰۲۰ از راه می‌رسد و می‌تواند ۴۸۲ کیلومتر را با یک بار شارژ، بپیماید. تسلا همچنین می‌خواهد یک نسخه دیگر از این خودرو که چهار چرخ متحرک و دارای دو موتور خواهد بود را با قیمت ۵۱ هزار دلار عرضه کند و در نهایت سریع‌ترین نسخه تسلا مدل Y، با قیمت ۶۰ هزار دلار عرضه می‌شود. هر سه نسخه‌ای که گفتیم قرار است از پاییز سال ۲۰۲۰ عرضه شوند. مدل ارزان‌تر و درواقع مدل پایه این خودرو که می‌تواند ۳۷۰ کیلومتر را با یک بار شارژ طی کند و قیمت پایه آن ۳۹ هزار دلار (تنها چهار هزار دلار گران‌تر از مدل پایه تسلا مدل ۳) خواهد بود نیز قرار است از سال ۲۰۲۱ عرضه شود.

این خودرو جادار‌تر از مدل ۳ خواهد بود اما از مدل X، کم‌جا تر است. با این وجود، تسلا مدل Y همچنان می‌تواند هفت سرنشین را در خود جای دهد که این موضوع در زمان معرفی در استودیو طراحی تسلا، نشان داده شد.

تسلا مدل Y، در زمان حساسی برای تسلا، معرفی شده است.
ایلان ماسک می‌گوید که انتظار دارد این خودرو نیز به عنوان امن‌ترین خودروی سایز متوسط SUV شناخته شود. طراحی داخلی تسلا مدل Y شباهت بسیار زیادی به خودروی مدل ۳ دارد. مثل مدل ۳ در تسلا مدل Y هم شاهد نمایشگری ۱۵ اینچی در مرکز داشبورد هستیم که لمسی است و تقریبا تمام اطلاعات مورد نیاز از جمله سرعت لحظه‌ای خودرو، روی این نمایشگر نشان داده می‌شود. همچنین تسلا مدل Y دارای سقف پانارومیک یک پارچه است که از بالای سر سرنشینان جلو، تا بخش پشتی خودرو کشیده شده است. ردیف سوم صندلی‌ها که جا برای دو سرنشین اضافه و در مجموع ۷ سرنشین را امکان پذیر می‌کند نیز تا سال ۲۰۲۱ برای این خودرو عرضه نمی‌شود.

یک نکته جالب درباره تسلا مدل Y این است که این خودرو از نظر دریافت ویژگی‌های مختلف مخصوص خودروهای تسلا، مشکلی نخواهد داشت و حتی در صحنه‌ای از معرفی، ایلان ماسک گفت که تسلا مدل Y از نظر ویژگی‌های رانندگی خودران، کامل است و هر چیز اضافه‌ای هم نیاز داشته باشد، با یک بروزرسانی نرم‌افزاری، برای این خودرو در دسترس خواهد بود.

خودروی تسلا مدل Y در زمان حساسی برای این شرکت، معرفی شده است. امسال اولین سالی است که کارخانه‌های تسلا با ظرفیت کامل در حال تولید خودرو هستند و این شرکت تمام تمرکز خود را روی تولید و عرضه خودروی مدل ۳ گذاشته است. درواقع تسلا مدل ۳ هم توانست لقب پرفروش‌ترین خودروی برقی در سال ۲۰۱۸ در آمریکای شمالی را هم ازآن خود کند اما همزمان باعث زیان‌هایی به کارخانه‌جات تسلا شده است. درواقع اگرچه این خودرو پرفروش‌ترین محصول تسلا بوده اما فروش این محصول، کمتر از ظرفیت تولید تسلا است.

شرکت تسلا تا همین اواخر، هنوز نسخه پایه مدل ۳ را عرضه نکرده بود اما حالا تسلا مدل ۳ با قیمت ۳۵ هزار دلار هم عرضه می‌شود تا به این ترتیب تسلا بتواند مشتریان بیشتری را به سمت خودروهای خود بکشاند. همچنین همزمان این شرکت در حال توسعه فروش خود در اروپا و چین نیز هست. اما در نهایت عرضه نسخه پایه مدل ۳، زیر اخباری چون تصمیم تسلا برای بستن تمام فروشگاه‌های فیزیکی خود، گم شد و به حاشیه رفت. بدتر از این‌ها این است که شرکت تسلا دوباره از تصمیم خود منصرف شد و تنها برخی فروشگاه‌های فیزیکی را تعطیل کرده و تعداد بسیار زیادی از آن‌ها همچنان باز خواهد ماند. با این کار، قیمت خودروهای تسلا نیز ۳ درصد افزایش یافته و فروش خودروها همچنان تنها از سایت تسلا ممکن است و در فروشگاه‌های این شرکت، خودروی فروخته نمی‌شود بلکه تنها برای بازدید، مشتریان می‌توانند از این فروشگاه‌ها استفاده کنند.

از آن‌جایی که تسلا مدل Y شباهت‌های زیادی به خودروی مدل ۳ دارد، قاعدتا تولید این خودرو برای تسلا نیز سخت‌تر نخواهد بود. همچنین این خودرو فرصتی مناسب برای رشد کسب و کار تسلا است چرا که بازار SUV‌های سایز متوسط، این روزها حسابی داغ است.

تسلا اگر می‌خواهد فروش خوبی در بازار رقابتی خودروهای کراس‌اوور داشته باشد، باید خودروی مدل Y را به موقع و با بهترین کیفیت عرضه کند. همین حالا شرکت‌های خودروساز آلمانی، کراس‌اوور‌های الکتریکی خود را آماده عرضه به بازار کرده‌اند و تسلا باید دست بجنباند.

اگر تسلا واقعا می‌خواهد به برندی مهم‌تر در دنیای خودروها تبدیل شود، باید بفهمد که چطور علاوه بر جوانان کالیفرنیا، مشتریان دیگری در دیگر نقاط دنیا پیدا کند. تحلیل‌گران معتقدند که تسلا مدل Y می‌تواند نقطه مهمی در سری خودروهای تسلا لقب بگیرد. تسلا بزرگ‌ترین جامعه جوانانی که خودروهای لوکس خریداری می‌کنند را در اختیار خود دارد و خودروی مدل X هم توانسته بیش از هر خودروی مشابه دیگری، بانوان را به سمت خود جذب کند. حالا تسلا مدل Y با این قیمت‌های نسبتا مناسب، فضای جا دار و کیفیت و امنیت بالا، می‌تواند انتخاب عالی برای خانواده‌های جوان شود. شما درباره تسلا مدل Y چه فکر می‌کنید؟

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *